Napis na etykiecie “Made in China” to hasło dobrze znane każdemu konsumentowi. Kojarzy się on przede wszystkim z tanimi produktami wątpliwej jakości, które od wielu lat były szeroko dostępne na sklepowych półkach. Jednakże dynamiczny rozwój technologiczny Chin na przestrzeni ostatnich kilku dekad na zawsze zmienił oblicze państwa znanego wcześniej jako “fabryka świata”. 

 

Wiele rodzimych przedsiębiorstw aspirujących do zostania liderami innowacyjnych technologii swoimi rozwiązaniami zdobyło zaufanie klientów wewnątrz Chin, a odniesiony sukces pozwolił im wejść na zagraniczne rynki. Obecnie na każdym kroku ze sklepowych półek i stron internetowych spogląda na nas szeroki wybór chińskiego sprzętu wysokiej jakości. Flagowe modele smartfonów śmiało mogą konkurować z japońskimi, czy amerykańskimi odpowiednikami. Na przykład na rynku dronów to właśnie chiński DJI jest uznawany za topową światową markę. Niektóre wielkie konglomeraty, takie jak Huawei i Alibaba stały się wizytówkami Państwa Środka i markami dobrze rozpoznawalnymi na całym świecie. Inne, mimo dobrej reputacji i rozpoznawalności, często nie są kojarzone z krajem swojego pochodzenia.

Czy wiedziałeś/aś, że każde z przedstawionych poniżej przedsiębiorstw zostało założone w Chinach?

Lenovo Group Limited

Lenovo Group Limited to przedsiębiorstwo, które początkowo funkcjonowało pod nazwą New Technology Developer Inc. Następnie nazwę firmy zmieniono na Legend, a dopiero w 2004 r. przedsiębiorstwo przyjęło dobrze znaną nazwę Lenovo. Już w 1990 r. spod skrzydeł przedsiębiorstwa na rynek wypuszczono pierwszy komputer oznaczony własną marką – Legend PC. Wkrótce Lenovo odniosło wielki sukces na rodzimym rynku i w stało się liderem sprzedaży w regionie Azji. Odkupienie od International Business Machines Corporation (IBM) działu komputerów osobistych w 2005 r. otworzyło dla Lenovo drzwi na zagraniczny rynek. Już w 2013 r. Lenovo po raz pierwszy objęło pozycję światowego lidera w produkcji komputerów PC, a w 2014 r. sfinalizowano zakup Motorola Mobility z zamiarem ekspansji w Stanach Zjednoczonych. Firma ciągle przoduje jako jeden z liderów innowacji i technologii, co roku zaskakując nowymi produktami. Według danych z 2020 r., w zeszłym roku Lenovo stale utrzymywało pozycję największego producenta komputerów PC.

ByteDance
ByteDance to młode przedsiębiorstwo zajmujące się głównie technologią internetową i tworzeniem różnego rodzaju aplikacji. Pierwszym produktem ByteDance była dostarczająca informacje i wiadomości platforma Toutiao, która jedynie w ciągu czterech miesięcy zdołała zgromadzić aż milion użytkowników! Przyczynił się do tego oparty na sztucznej inteligencji algorytm, który pozwalał na spersonalizowane dobieranie wyświetlanych wiadomości w oparciu o zainteresowania użytkowników

Mimo krótkiego stażu na rynku, już w 2018 r. ByteDance został okrzyknięty najcenniejszym start-upem na świecie. Za sukces start-upu na arenie międzynarodowej odpowiada mobilna aplikacja Tik Tok, znana w Chinach pod nazwą Douyin, która polega na nagrywaniu i zamieszczaniu krótkich filmików na platformie. Do ogromnego sukcesu Tik Toka w dużej mierze przyczynił się algorytm pozwalający na spersonalizowane wybieranie filmików w oparciu o wcześniejsze ruchy wykonane w aplikacji, który został wcześniej zastosowany w Toutiao. Tylko do maja 2020 r. została pobrana niemal 2 miliardy razy!

UnionPay

UnionPay to przedsiębiorstwo, które zdominowało świat kart płatniczych! To firma, która zajmuje się świadczeniem usług finansowych, w tym płatnościami transgranicznymi, mobilnymi i online. Aktualnie UnionPay jest największym wydawcą kart płatniczych na świecie. W 2016 r. udział w światowym rynku kart płatniczych wyniósł aż 43%, znacząco wyprzedzając karty Visa i MasterCard

Choć UnionPay działa najprężniej na rynku chińskim, a poza Chinami karty te stanowią niewielki odsetek całości, to firma stara się rozwinąć także na zagranicznych rynkach. Aktualnie kart można używać w 180 krajach i regionach na świecie. W Polsce karty UnionPay są akceptowane w 19 tysiącach punktach sprzedaży oraz w bankomatach oznaczonych odpowiednim logiem.

NetEase 

NetEase to technologiczny gigant będący drugą, tuż za Tencent, największą firmą w Chinach zajmującą się produkcją gier wideo na komputery i smartfony, a jednocześnie jedna z największych na świecie firm z tej dziedziny. Do gier wydanych przez NetEase należą m.in.: Knives Out, Creative Destruction, Onmyoji, Cyber Hunter, Identity V, LifeAfter, Marvel Super War, Fantasy Westward Journey. Co więcej, firma ma licencję na dystrybucję w Chinach dobrze znanych na Zachodzie gier. Dzięki współpracy z Blizzard Entertainment na rynek chiński wprowadzono grę Overwatch, a w 2016 r. w wyniku współpracy NetEase z Mojang Studios chińscy gracze mogli zapoznać się z kultowym Minecraftem. Powstała także gra mobilna Diablo Immortal, a we współpracy z Warner Bros ogłoszono zaczęcie prac nad grą na podstawie trylogii Tolkiena – The Lord of the Rings: Rise to War.

Chińskie firmy dominują globalny rynek smartfonów.

Chińskie firmy technologiczne takie jak Huawei czy Xiaomi są dobrze znane i rozpoznawalne na całym świecie. Jednakże mało osób zdaje sobie sprawę, że nie są to jedyne firmy Państwa Środka, które zdobywają coraz większą aprobatę użytkowników smartfonów. W ostatnich latach na wysokiej pozycji rankingów sprzedażowych plasują się Vivo i Oppo.


Vivo

Vivo to przedsiębiorstwo technologiczne, które zaledwie w ciągu 12 lat stało się jednym z największych światowych producentów smartfonów. Przyczyniła się do tego między innymi technologia i pomysłowość produktów wypuszczanych przez Vivo, które wyróżniły markę na tle innych firm. Do tej pory koncern wypuścił wiele pionierskich sprzętów, takich jak najcieńszy smartfon świata w 2014 r, którego grubość wynosiła zaledwie 4,75 mm. Vivo zdobyła uznanie mieszkańców Chin i innych azjatyckich państw, a pod koniec 2020 roku firma weszła także na rynek europejski, w tym polski. W pierwszym kwartale 2021 r. Vivo zajęło trzecie miejsce na świecie pod względem udziału w rynku, a do tej pory z urządzeń wypuszczonych przez firmę skorzystało ponad 370 milionów użytkowników


Oppo

Oppo to obecnie jeden z największych producentów smartfonów na świecie. W 2018 r. firma uplasowała się na pierwszy miejscu pod względem sprzedanych smartfonów w Chinach, wyprzedzając Vivo i Huawei. Produkty Oppo zadebiutowały na polskim rynku na początku 2019 r. prezentując cztery smartfony z różnych półek cenowych. W pierwszym kwartale 2021 r. Oppo zajęło drugie miejsce na świecie pod względem udziału w rynku i sprzedażą wynoszącą aż 21.5 miliona sztuk smartfonów.

Chiny przejmują wielkie marki

Na początku XXI w. szerokim echem odbiła się wiadomość, że Lenovo przejęło IBM, znane amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne. Od tamtego momentu minęło już niemal 20 lat. Obecnie Chińskie firmy rozwijają się w zawrotnym tempie, a ich wejście na zachodnie rynki często wiąże się z przejęciem lub wykupieniem części akcji znanych achodnich marek, o czym często nie zdają sobie sprawy konsumenci.

 

W 2010 r. Volvo zostało sprzedane chińskiemu koncernowi Geely Holdings za 1,8 mld dolarów. Trzy lata później ten sam chiński producent sfinalizował kolejny zakup, którym okazała się brytyjska firma the London Taxi Company zajmująca się produkowaniem charakterystycznych czarnych londyńskich taksówek. W 2011 r. udziały studia Riot Games, które stworzyło niezwykle popularną grę League of Legends zostały całkowicie wykupione przez Tencent Holdings, wobec czego w ręce chińskiego giganta przeszła także gra. Udziały chińskich przedsiębiorstw można obecnie znaleźć praktycznie w każdej branży, poczynając od wielkich koncernów, przez firmy zajmujące się wytwarzaniem artykułów gospodarstwa domowego, aplikacje mobilne takie jak Grindr, luksusowych markach odzieżowych takich jak Cerruti, Kent & Curwen, czy Gieves & Hawkes, a nawet sławny włoski klub piłkarski A.C. Milan, który w 2017 r. został sprzedany chińskiemu konsorcjum za 740 mln euro!

Obecnie chińskie firmy oferują szeroki zakres dobrej jakości produktów, są pionierami nowoczesnych technologii i przodują w różnorodnych światowych rankingach. W ciągu ostatnich lat ich znaczenie znacząco wzrosło na arenie międzynarodowej. Praktycznie każdy z nas na co dzień korzysta z wygodnych rozwiązań technologicznych stworzonych przez Chińczyków. Co więcej, coraz większy udział chińskich przedsiębiorstw w akcjach zachodnich spółek sprawia, że nawet dobrze nam znane marki w rzeczywistości mogą okazać się… chińskimi.

Recommended Posts